Brødbaking 5

Bilde

Det har blitt laget et par brød siden sist, det forrige ble veldig kompakt (til høyre på bildet). Jeg tror jeg hadde for mye vann i, fordi jeg tok i ekstra da jeg syntes at deigen ble for tørr. Dagens brød ble imidlertid ok. Må røre vannet skikkelig inn før evt. avgjørelse om ekstra vann tas. Fant et nytt produkt på butikken som jo måtte prøves, umulig å si om det bidro til det bra resultatet eller ikke med den totalt uvitenskapelige utprøvingsmetoden som jeg følger (innfallsmetoden).

Bilde

Idun Ferskere bakst inneholder hvetemel, hvetegluten, enzym og askorbinsyre. Antar at dette produktet gir sterkere glutenbindinger, noe som sikkert ikke kan skade i en deig som ikke blir eltet.

Ser at de også har noe som kalles «Luftigere bakst» som selvfølgelig må anskaffes. Disse bakehjelpemidlene kan kanskje også bidra til at pizzabunnen blir bedre, og det skal testes på fredag (pizzanight!).

Å få toppen på brødet fint er det største problemet nå. Eneste løsningen jeg kan se er å stå opp en time tidligere og ta av lokket før steking, men da er jo mye av vitsen med dette konseptet vekke.

Dagens oppskrift

200g siktet hvetemel
33g sammalt hvete
33g siktet rug
20g havregryn
1 liten ts tørrgjær
1 toppet ts ferskere bakst
1ts salt
1ts sukker
2 dl vann 34°C
1 ss smeltet smør (avkjølt)

Heving 12 timer
Stekes 40 minutter på 230°C
5-10 minutter varmluft uten lokk

Stikkord: ,

Legg igjen en kommentar

