Brødbaking 4

Image

Jepp, ikke brødbakefiasko som overskrift denne gangen, fordi brødet var fullt spisbart. Denne gangen putta jeg brødet i en form som var så stor at det fikk utvide seg fritt, og det gav positivt resultat på strukturen. Jeg savner fremdeles den mykheten og smaken som kjøpebrød har, men luftigheten var grei. For å få riktig form på brødet vil jeg nok heller ha det i en brødform, så jeg må redusere oppskriften litt for å kunne bruke den formen jeg hadde forrige gang. Så trenger jeg å eksperimentere litt med ingredienser for å finne noe jeg liker. Prøvde med varmluft for å få litt farge på toppen og det fungerte bedre enn grill, gir bedre kontroll. Mannfolket var så fornøyd at han erklærte kjøpebrød historie, men han er tross alt en sånn nerd som bare er glad han får mat…

300g siktet hvetemel
50g sammalt hvete
50 g siktet rug
30 g havregryn
3/4 ts tørrgjær
1,5 ts salt
1,5 ts sukker
3 dl vann (34°C)
1ss olje

Heving: 10 timer med lokk
Temp: 230°C, 45 min med lokk + 5 min varmluft uten lokk

Stikkord: ,

Én kommentar to “Brødbaking 4”

  1. Elin Says:

    Hei!

    Bloggen din har fanget vår oppmerksomhet på grunn av kvaliteten av oppskriftene. Vi ville bli glade hvis du ønsker å bli med i Alleoppskrifter.no, slik at vi kunne koble til den.

    Alleoppskrifter er en søkemotor som samler de beste norske matlaging nettsteder og blogger fra Internett.

    Flere hundre blogger er allerede registrert her og dra nytte av den trafikken vi sender til sine blogger og nettsteder.

    For å bli med Alleoppskrifter, bare gå til http://www.alleoppskrifter.no/ga-med-i-matbloggtoppen

    Ha en fin dag!

    Vennlig hilsen,
    Elin
    Alleoppskrifter.no

Legg igjen en kommentar

