Brødbakefiasko 2

Image

Forsøk nummer to. Var inne på bloggen til Trine og så at hun hadde et «eltefritt» brød der hun oppga å ha brukt romtemperert vann og lokk. Hadde ikke så lyst å bruke lokk i første omgang, da jeg har en mistanke om at det vil gjøre at brødet ikke blir stekt oppå (evt. at jeg må stå opp tidligere for å ta av lokket før brødet steker, og da er jo vitsen vekke). Så jeg prøvde med litt varmere vann. Passet godt på å blande det tørre før jeg tilsatte væsken. Modifiserte også ingrediensene litt fordi jeg ikke var spesielt begeistret for smaken i første runde. Reduserte steketiden med 5 minutter da forrige brød ble litt overstekt.

Konklusjon: Nei. Brødet hevet seg ikke noe mer, men selve smaken var litt bedre. Brødet var bakt med mer fint mel, så det tyder vel på at smaksløkene mine har latt seg lure av at mange butikkbrød er farget for å se grove ut, men egentlig er ganske fine. Likevel fremdeles litt kjærringsmak som kjøpebrød ikke har.

Det er en vifte inne i stekeovnen som slår seg på når jeg stiller inn timeren, og surrer og går gjennom hele natta. Jeg lurer på om det gjør det ekstra vanskelig  for brødet å få ro til å heve seg inni der. Skal prøve med lokk neste gang for å se hva som skjer.

Denne gangen brukte jeg:

300g siktet hvetemel
50g sammalt hvete
50 g siktet rug
30 g havregryn
3/4 ts tørrgjær
1,5 ts salt
1,5 ts sukker
3 dl vann (28°C)
1ss olje

Heving: 12 timer
Temp: 230°C, 45 min

Stikkord: ,

Legg igjen en kommentar

