Brødbakefiasko

Image

Med en mann som ikke tåler solsikkeolje eller solsikkefrø er det sikkert greit å bake sitt eget brød for å passe på at det ikke inneholder uhumskheter. (Ja, det heter ikke ulumskheter – google det).  Jeg er også en smule langsynt, og misliker å stå i butikken og myse som en ugle på den bittelille innholdsfortegnelseskriften bakpå brødposen. Problemet er at vi er lat. Særlig er det knaing av deig som som føles litt for jobbigt. Vi har faktisk en brødbakemaskin, og den fungerer greit bortsett fra at den bråker som ville helvete. Brødet blir ikke like godt som kjøpeversjonen, men helt OK når det er ferskt. Nå er det bare å angre på at vi reiv ned veggen til kjøkkenet og laget åpen løsning. Kan ikke sette maskina på badet heller, for det er vegg i vegg med soverommet…

Men så kom jeg over dette trikset på NRKbeta. Blande ingredienser er faktisk noe jeg er i stand til. Resultatet var imidlertid så som så. Litt tungt, og smaken var vel heller ikke mye å feire. Det er flere muligheter for hva dette kan skyldes, og jeg har tenkt å prøve en gang til før jeg gir meg, så jeg oppsummerer:

1. Jeg gadd ikke se på videoen før jeg bakte og glemte bl.a. å blande det tørre før jeg tok i væske – skjerpe egget neste gang

2. Brødet ble litt overstekt – litt lavere temperatur

3. Misfornøyd med smaken – prøve mer hvetemel i forhold til grovt? Usikker på hva jeg skal gjøre med dette. Brødbakebrød (både egenkomponert og laget på ferdigblanding) smaker ikke «riktig». Mulig jeg ikke klarer å gjenskape kjøpebrødsmaken uten ytterligere eksperimentering med diverse tilsetningsstoffer.

4. Fyren på NRKbeta er en nerd og ikke veldig kritisk til hvordan brød smaker så lenge han får mat – ikke noe å gjøre med

Min oppskrift:

200g siktet hvetemel
100g sammalt hvete
70g siktet rugmel
30g havregryn
3/4 ts tørrgjær
1,5 ts salt
1,5 ts sukker

Bland alt det tørre

3 dl vann
1ss olje

Rør sammen til en fuktig deig.

Vipp over i en brødform. Sett den inn i kald stekeovn. La det stå og heve i ovnen i 5-12 timer. Så steker du på 230°C i 50 minutter.

Stikkord: ,

Legg igjen en kommentar

