Pølse uten melk

Friland

Ungarsk pølse uten melk og gluten fra Grøstad. Nammenam. Kjøpte min på flinke Meny. Dette er pølsa si for viderekommende, stappfull av smak (absolutt ikke gi til ungene!). Økologisk med lykkelige griser som har masse plass til å hoppe rundt og leke seg før de varsomt blir tatt livet av, og god samvittighet og sånt får man på kjøpet. «Men er dette verd de ekstra pengene? Bare jeg tar nok ketsjup og sennep og løk og agurkmix og chili og rekesalat på blir det jo smak på en vanlig pølse også», sier du kanskje litt skeptisk bak panneluggen. Glem det! For meg har pølse i brød plutselig blitt et middagsalternativ en del tiår etter den siste barnebursdagen jeg var på hos en i fjerdeklasse der Cecilie og Frank begynte å kline på en madrass på gulvet. Det var forresten noen som sa her om dagen at type 7-11 ikke kunne kalle pølsene sine «pølser» fordi det er for lite kjøtt i dem. Derav navn som «bites» o.l. Sant? Who knows? Sannsynlig? Jepp.

2 kommentar to “Pølse uten melk”

  1. Gurine Says:

    Jepp, pølser fra Grøstad er pølsene sine det! Og dyrere enn de andre, jada, men tenk på alt man sparer på alt stæsjet man ikke trenger å slenge oppå for å få smak😉 Dessuten blir man mye fortere mett på Grøstad-pølser, så selv om kiloprisen er høyere, er det ikke sikkert at måltidet blir dyrere. En Grøstad, 3 gildepølser for samme metthetsfølelsen. Nemlig.

    – Men at barn ikke bør få ungarsk pølse er jeg uenig i. Mine spiste den de. – mens mor slet litt mer med varmen i den😉

  2. Marianne Says:

    Ikke gi til ungene?

    Jeg ELSKET ungarsk pølse da jeg var liten! Vi hadde pølser som en lett lunsj/middag, og hjemmelaget pizza på kvelden hver lørdag. Som regel var det snakk om et par gode wienerpølser i brød eller lompe. Men av og til kjøpte mamma ungarske pølser (hun er russisk) og såklart vi ungene ble nysgjerrige. Pappa spiste sine wienerpølser, men vi barna syntes de ungarske pølsene smakte himmelsk! Grove, stappfulle av hvitløk og med masse rød paprika og saft som tøt ut, og akkurat litt for sterke! Jeg visste faktisk ikke at det var hvitløk i de, for sånt var litt ukjent på åttitallet, men det var skikkelig nammenam.

    Jeg er så glad jeg hadde en mor som likte mat med litt smak i.

    At man er barn, betyr ikke at man kun liker blass og kjedelig mat. Skjønner at barnematen på glass smaker mildt, men etterhvert som barna vokser opp, så vis dem gjerne hva som finnes der ute. Jeg har blitt veldig glad i å leke med nye kryddere og kombinasjoner etter å ha vokst opp i et smaksrikt hjem.

Legg igjen en kommentar

