Sjokoladekake

Sjokoladekake

Man slutter ikke å ha lyst på sjokolade selv om man ikke skal ha i seg melk, dessverre. Jeg spiser melkefri sjokolade som jeg kjøper på helsekosten. Men noen ganger er det bare sjokoladekake som duger. Da graver jeg fram et stykke av dette egg- og melkefrie vidunderet fra frysen: (Neida, den smaker absolutt ikke av eddik!)

400 g sukker
375 g hvetemel
55 g kakao
2 ts natron
4 3/4 dl vann
1,5 dl matolje
1 ts vaniljeessens
2 ts eddik (7%)

Glasur:
200 g melkefritt smør
2 ss kakaopulver
5 dl melis

Bland de tørre ingrediensene. Bland det flytende og ha oppi bollen. Rør deigen raskt sammen.

Ha deigen i en liten, bakepapirkledd langpanne (ca 30×20 cm). Stekes midt i ovnen ved 175° i 30 min. Rør sammen mykt smør, kakao og melis. Bre sjokoladeglasuren jevnt over kaken når den er kald.

Oppskriften er hentet fra http://www.detsoteliv.no/, nirvana for søtmonser. Siden har også eget søk for allergiske og matintolerante.

2 kommentar to “Sjokoladekake”

  1. Tone Says:

    Hei hei! Kom over bloggen din da jeg søkte etter «mat uten mel» for ei venninne som kommer på lunsj… Anyway: ville bare si at det går fint å bake vanlige kaker og bytte ut melk med eplejiuce. Smør er jo enkelt å få tak i. Lykke til! Jeg er selv født melkeallergi, så vet hvordan du har det😦

  2. Demmo Says:

    Hei, jeg var igang med å lage sjokoladekake, så fant jeg ut at jeg ikke hadde melk.. men ved å google litt fant jeg denne fantastiske oppskriften.. kaken ble kjempegod.

    Tusen takk!!

Legg igjen en kommentar

