Eliminasjonsdiett

Kjenner du deg generelt uggen i magen? Beskytter ubevisst mellomgulvet hele tiden, særlig i forbindelse med sport eller fysisk aktivitet, fordi du syns det er et sensitivt område? Føler deg bedre dersom du ikke spiser? Plages av uforklarlige symptomer, eksem, utslett, humørsvingninger, væskeopphopning eller irritabel tarm? Veksler mellom diare og forstoppelse? Tør ikke gå på kino fordi det kan hende du må på do i løpet av filmen? Vært hos legen med diverse symptomer uten at det egentlig har kommet noe fornuftig ut av det? Da er det mulig at du har en matintoleranse.

Det fins ulike tester som kan tas for å finne ut hva du reagerer på. Primært vil jeg foreslå at du oppsøker en lege med tilleggsutdanning innen ernæring, dersom du har mistanke om at kostholdet ditt gjør deg syk. Alternativt, oppsøk både lege og en ernæringsspesialist. OBS: Det kan hende du må gå til flere leger før du finner en som tar kosthold på alvor fremfor å sette deg på et eller annet medikament, i så fall gå til neste.

Dersom du ennå ikke er helt klar for å snakke med noen, kan eliminasjonsdiett over en periode gi deg en indikasjon på om du er på riktig spor:

Alle matvarer som du mistenker for å være problematiske fjernes fra kostholdet i to uker. Det er ikke sikkert det er melkeprodukter du reagerer på. Egg og hvete skaper også ofte problemer. Eliminer derfor alle kilder til hvete og alt som inneholder egg, melk, yoghurt og ost. I tillegg skal du fjerne matvarer du selv har mistanke om skaper problemer for deg, matvarer og drikke som du inntar fire dager eller mer pr. uke og mat du hele tiden fyser på og føler at du ikke kan klare deg uten.

Dette er selvfølgelig veldig vanskelig, så det er viktig å planlegge hva du skal spise på forhånd. Sett opp en ukesmeny i helgen. Kjøp inn masse frukt og grønnsaker. Lag fruktsmoothies til frokost og ha i Ekstra Pro proteinpulver fra Midelfart slik at du holder deg mett lenge (skal være nøytralt for allergikere), spis naturris, rent kjøtt, kylling eller fisk, grønnsaker og salater både til lunsj og middag. Sørg for at du får mer enn nok mat, ellers vil du få problemer med å overholde dietten. Ha alltid med deg en frukt. Drikk vann, og kutt ut alle former for kaffe, te, brus og alkohol.

Les nøye på innholdsfortegnelsene når du er i butikken.  Det er veldig lite ferdigprodukter du kan spise i denne perioden. Sjekk ut din lokale helsekostforretning for erstatningsprodukter for allergikere hvis du fyser på noe godt.

Dersom du føler deg bedre etter å ha fulgt dietten i to uker begynner du å gjeninnføre matvarer. Har du fjernet all mat du reagerer på er det vanlig å føle seg MYE bedre etter to uker. Hvis ikke er det sannsynlig at mat ikke er problemet ditt –  eller at du reagerer på matvarer som ikke ble fjernet fra kostholdet. Oppsøk profesjonell hjelp.

Spis en stor porsjon av en av matvarene du har eliminert en morgen (for eksempel et stort glass melk). Følg deretter nøye med om du merker noen symptomer som kan indikere at du reagerer: hodepine, kløe, utslett, tretthet osv. Dersom du merker noe, fjern matvaren fra kostholdet igjen.

Dersom du ikke merker noe prøv matvaren igjen til lunsj, middag og kvelds. Hvis du morgenen etter fremdeles ikke merker noe, eliminer matvaren fra kosten igjen og vent i tre dager mens du holder et våkent øye med eventuelle symptomer. Noen ganger kommer reaksjonen etter noen dager.  Føler du deg fremdeles bra etter den tredagers pausen kan du regne med at du tåler den testede matvaren. Deretter tester du på samme måten resten av matvarene du eliminerte.

Finner du mat du reagerer på, er det nødvendig for deg å legge om kostholdet slik at du unngår denne i en lengre periode, om ikke for alltid. Oppsøk en ernæringsekspert slik at du kan få hjelp til å finne alternative matvarer til det du har pleid å spise før, samt informasjon om hva du kan gjøre for å bedre fordøyelsen. Det er ikke nødvendig å leve på ris og vann resten av livet… Ikke prøv å legge om kostholdet helt på egenhånd. Du trenger hjelp, og et time hos en kostholdsekspert koster bare noen hundrelapper!

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s


%d bloggers like this: