Må ha det, bare må ha det…

På websidene til Du er hva du spiser-doktor Gillian Mc. Keith
(http://www.drgillianmckeith.com/) står det at man ofte fyser på matvarer som man egentlig er intolerant for. Rent bortsett fra at sidene i mine øyne er relativt usympatiske fordi de primært ser ut til å være laget for å suge mest mulig penger ut av desperate folk som har sett henne på TV, høres det troverdig ut fordi hun er i godt selskap. Flere steder på nettet og i diverse bøker jeg har lest om kosthold dukker denne påstanden opp.

Nå er det så vidt jeg har fått med meg fremdeles mange leger som mener matintoleranse er tull. Og kanskje det at jeg blir bedre av å la være å spise mat som inneholder melk og egg bare er en eller annen psykisk effekt. Who knows. Bare jeg er bedre er det forsåvidt greit. Jeg har aldri hatt spesiell trang til å hive i meg verken melk eller ost før jeg sluttet å spise det, så jeg kan ikke underskrive på den fysepåtingduikketåler-teorien. Et veldig overfladisk søk i et par tidsskriftdatabaser gjorde ikke saken klarere heller.

Men hva hvis det er sant? Jeg kjenner flere som bare «må ha» et stort melkeglass, gjerne om natta, samtidig som de klager over ueffen fordøyelse. Sammenheng? Og Tine-reklamene kommer i et litt nytt lys. Den gamle bestemora blir så sur på sønnesønnen fordi han tar den siste melka, bare fordi hun er melkeintolerant og dermed ute av stand til å kontrollere suget. Samme gjelder de to mannfolka som spiller stein, saks og papir om den siste melka. Så mye smerte og unødvendige fiendtlige følelser! Alle sammen må egentlig rett på melkefri diett…

Legg igjen en kommentar

